تابلویی جنجالی که بارها مورد سرقت قرار گرفته است +تصاویر
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۱۶۲۷۶
این تابلو که به نام «ستایش بره» یا «نقش محراب گِنت» شناخته میشود از زمان تکمیل یعنی از سال ۱۴۳۲ تاکنون شاهد اتفاقات بسیاری بوده است.
این نقاشی توسط برادرانی به نام هوبرت و یانونایک نقاشی و برای کلیسای جامع باوو در گنت بلژیک ترسیم شده است. تابلوی ستایش بره نزدیک به یک قرن در کلیسا ماند، اما بعداً تکه تکه شد و به سرقت رفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در طول جنگ جهانی اول این نقاشی به موزهای در برلین منتقل شد و پس از آن شرط بازگشت آن به گنت در شرایط پیمان ورسای که به پایان جنگ جهانی اول ختم شد، درج گردید. در واقع این نقاشی به وطن اصلی خود بازگردانده شد، اما بخشی از آن در سال ۱۹۳۴ دوباره به سرقت رفت. متأسفانه این قسمت از دست رفته هرگز بازنگشت. با وجود این رنجهای نقاشی به پایان نرسید. در جنگ جهانی دوم دو چهره حزب نازی آدولفهیتلر و هرمانگورینگ به شدت خواستار دستیابی به نقاشی بودند.
نازیها موفق شدند تابلو را در یک قلعه در جنوب فرانسه جایی که بلژیکیها سعی در مخفی کردن آن در آنجا داشتند پیدا کنند. هیتلر این نقاشی را در یک معدن نمک در آلتائوس در اتریش انبار کرد؛ علاوه بر آن، تعدادی دیگر از آثار هنری همچون مجسمه «مدونا بروخه» اثر میکل آنژ و نقاشی «ستاره شناس» توسط یوهانسفرمیر نیز در معدن انبار شد.
با پایان جنگ جهانی دوم معدن نمک تقریبا منفجر شد و خوشبختانه مدیریت معدن و کارگران موفق به برقراری نظم شدند. در ماه مه سال ١٩٤٥، باستان شناسان و کارشناسان هنری برای بازیابی قطعات هنری که توسط نازیها به سرقت رفته بودند، گمارده شدند.
در طول تاریخ، این نقاشی دفعات بیشماری به سرقت رفته است. این تابلو برهای را به تصویر میکشد که مردم اطراف آن را احاطه کرده اند. این تابلو از سال ۲۰۱۲ در آزمایشگاهی که به این منظور اختصاص یافته است، درباره آن تحقیق شده است. در فرآیند تحقیق و بازیابی، دانشمندان از اسکنرهای اشعه ایکس استفاده کردند و دریافتند که در قرن شانزدهم روی تصویر بره که مرکز و محور این تابلوست، رنگهای جدیدی کشیده شده است.
ایلیندوبوا رئیس پروژه تحقیق و بازیابی به آرتنیوزپیپر گفت که کشف درباره این تابلو بسیار تکان دهنده بود؛ از مدتهای بسیار طولانی، صورت یک بره با رنگهای مشابه روی بره اصلی نقاشی شده بود و به همین دلیل در اولین نگاه کسی متوجه نقاشی اصلی نمیشود.
تفاوت بین نسخه اصلی و نسخه قدیمی در سر بره است که جنجال زیادی در اینترنت ایجاد کرد. کارشناسان رسم زائد باقی مانده از قرن شانزدهم را پاک کردند و شکل اصلی بره که در سال ۱۴۳۲ رسم شده را برملا نمودند. شکل اصلی بره باعث موجی از جنجال و تمسخر در فضای مجازی شد. زیرا شکل اصلی آن ترسناک و عجیب بود و چهره بره در نقاشی اصلی خشن و شبیه انسان مینمود.
کارشناسان میگویند تحقیق خواهند کرد تا بدانند چرا نقاشان اثر، به جای کشیدن بره در سبک طبیعی، آن را به صورت کارتونی و شبیه انسان رسم کرده اند. حالا بعد از گذشت قرنها چهره واقعی بره در این تابلو باعث سر و صدای زیادی در رسانههای اجتماعی شده و کاربران تمایل دارند درباره چهره عصبانی، ترسناک و شِبه انسان این بره بیشتر بدانند.
منبع: پارسینه
کلیدواژه: سرگرمی نقاشی تابلو نقاشی بلژیک ناپلئون بناپارت ناپلئون هیتلر جنگ جهانی شکل اصلی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۱۶۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تجدید چاپ مجموعه کتاب «کودکی نامداران»
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، این کتاب به نویسندگی پرویز امینی درباره دوران کودکی نقاش برجسته ایرانی سید علیاکبر صنعتی و فراز و نشیبهایی است که در دوران دوری از خانواده با او همراه بوده است.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلیدر بخشی از کتاب میخوانیم: «در بچگی ذوق نقاشی در من سرشار بود، به نحوی که تمام دیوارها را با نقاشیهای خودم سیاه میکردم و این جوشش غریب باعث میشد که حتی در سر کلاسهای درس به جای گوش کردن به درسها، به نقاشی از صورت معلمان بپردازم و برای همین هم همیشه تنبیه میشدم.»
مجموعه کودکی نامداران در قالب ۱۰ عنوان کتاب به شیوه اول شخص و از زبان شخصیت اصلی به کودکی چهرههای نامدار ایرانی در حوزههای مختلف میپردازد و شامل داستانهایی است که با شخصیتپردازی مناسب و تصویرسازی جذاب، نوجوانان را به فضای زندگی این چهرهها در قرن گذشته نزدیک میکند.
در پشت جلد مجموعه «کودکی نامداران» آمده است: «هر کودک ایرانی، از نامداران آینده ایران است. هر کودک ایرانی پرچمدار هویت ملی ایران است. هر کودک ایرانی اعتماد به نفس ملی ایران است و کودکی نامداران، آینده درخشان کودکان ایران است.»